//////

Wiadomości

TWÓRCA FILMOWY

Twórca filmowy – z takim uporem flngujęcy na różne sposoby realny bieg i kształt ekranowego życia  nie’na próżno dbał na ekranie o pełne incognito i niczym cudotwórca w magicznej^czapce niewidce stwarzał idealne złudzenie własnej nieobecności. Generalne zakwestionowanie tej reguły dokona się w kinie światowym u schyłku lat pięćdziesiątych. Jedno z pierwszych takich spojrzeń w kamerę –ewenement artystyczny dużego formatu – znaleźć można w pamiętnym finale „No­cy Cabirii” Felliniego, 1957, gdy skrzywdzona Cabiria, odchodząc na zawsze, w przejmujący sposób zagląda prosto w oczy widzowi. Nowy chwyt, odmiennie zresztą wykorzystany, znajdzie się niebaJem w stałym użyciu dzięki poetyce cinema-verite, a spowszednieje za sprawą telewizji.


Categorised as: Autor jako problem poetyki filmu


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

error: Content is protected !!